Saya adalah Malaysian yang kini bermastautin di United Kingdom. Sejak Januari 2008, saya mengambil keputusan untuk menyekolahkan anak-anak saya di rumah. Sabeera, lahir pada tahun 1996, Syameem, lahir pada tahun 1997, Sumrah, lahir pada tahun 2000 dan Seif, lahir pada tahun 2003.

Pengalaman yang ada akan di kongsi bersama di sini.




Selamat datang ke blog Malaysian Homeschool Mum in UK. Blog ini akan berkongsi pengalaman dan ilmu yang ada dalam percubaan menghidupkan suasana madrasah di dalam rumah. Semoga blog ini dapat memberi manafaat kepada ibu dan bapa yang melihat bahawa anak adalah amanah Allah s.w.t. yang tidak boleh di pandang ringan. Semoga blog ini juga dapat memberi aspirasi dan membantu dalam mencapai tujuan yang satu iaitu mendapatkan keredhaan Allah s.w.t.

Monday 20 April 2009

Didikan bermula di rumah

Homeschool. Dalam erti kata lain, di dalam Bahasa Malaysia boleh di terjemahkan sebagai sekolah di rumah atau didikan di rumah. Perlbagai pengertian di beri kepada 'homeschool' atau didikan di rumah. Kebiasaannya di ertikan sebagai mengajar anak-anak apa yang di ajar di sekolah. Contohnya mengajar membaca, menulis, mengira, pengetahuan am dan sebagainya. Tetapi, adakah sekiranya anda menghantar anak-anak anda ke sekolah, maka didikan di rumah 'berakhir' ataupun tidak pernah 'bermula'?

Di sini, akan di bincangkan tentang apa itu 'homeschool' dari tiga sudut. Pertamanya, homeschool kerana tidak menghantar anak ke sekolah apabila sampai umur wajib ke sekolah. Keduanya ialah mengajar anak-anak membaca, menulis, mengira si rumah sebelum sampai umur wajib anak-anak ke sekolah. Ketiga ialah mengajar secara semulajadi didikan yang perlu untuk pertumbuhan anak-anak.

Homeschool kerana tidak menghantar anak-anak ke sekolah apabila telah sampai umur wajib ke sekolah.

Homschool kerana tidak menghantar anak-anak ke sekolah lebih popular di negara maju seperti United States, United Kingdom, Australia. Sebab utama ibubapa tidak menghantar anak-anak ke sekolah adalah kerana pelbagai sebab antaranya di buli sesama rakan, anak tidak ceria bila ke sekolah dan takut pangaruh negatif. Di sini ibubapa akan memainkan peranan penting di dalam mengajar anak-anak samaada mengikut kurikulum di sekolah atau dari pelbagai kurikulum lain. Di sini juga, ibubapa mengambil pelbagai inisiatif samaada mengambil tutur persendirian, 'on line school' atau mengajar sendiri anak-anak dengan bantuan maklumat dari laman web, buku dan sebagainya.

Di sini ibubapa ( kebiasaannya ibu) mengambil peranan panting sebagai guru besar, guru semua subjek dan guru disiplin. Juga sebagai bendahari sekolah dalam mengawal akaun sekolah. Bak kata ibubapa bukan lagi sebagai ibu atau bapa sahaja.

Sebab utama ibubapa mendidik sendiri di rumah kebiasaannya adalah kerana unsur-unsur negatif di sekolah dan persekitaran. Keputusan untuk mendidik di rumah kebiasaannya bukanlah kerana ingin melahirkan anak-anak yang cerdas dan pintar, tetapi kerana nilai-nilai murni yang telah hilang di sekolah dan juga persekitaran.

Homeschool di mana pangajaran anak-anak bermula sejak kecil di mana di gunakan pelbagai teori untuk membolehkan kanak-kanak membaca seawal yang boleh. Begitu jugak mengira, menulis dan sebagainya.

Sudut kedua ini makin popular sekarang terutama di Malaysia atas kesedaran ibubapa akan kebijaksaan anak-anak boleh di pupuk sedari kecil. Kebiasaannya akan du gunakan dan du rujuk teori-teori seperti Glenn Dorman, Montessory, Charlotte Mason dan sebagainya. Teori ini kebiasaannya meliputi pengunaan maximum kanak-kanak dari segi otak dan kebolehan.

Homeschool di mana didikan semulajadi di beri sejak kecil untuk merangsang pertumbuhan kanak-kanak.

Homeschool dari sudut meransang pertumbuhan anak-anak dalam menangani kehidupan seharian dan akan datang. Homeschool dari sudut ini biasanya akan di akhiri dengan homeschool sudut pertama atau di hantar ke sekolah. Saya secara peribadi melihat sudut ketiga adalah elimen penting dalam mendidik terutama sekiranya ingin menjadi guru kepada anak-anak secara formal seperti sudut pertama.

Pada artikel seterusnya akan saya bincangkan pilihan saya untuk menyekolahkan anak-anak secara formal menurut sudut pertama dan bagaimana sudut terakhir penting dan di gunakan sejak sedari awal atau hari pertama bayi di lahirkan.

0 comments:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP